Photo from dailytrust.com

Kampala

This September 2020 as a build up to the International Day of University Sports, FASU is honored to celebrate great leaders who made history and championed University Sports on the African Continent.

Dr. Abdu-Lateef Oladimeji Adegbite (20 March 1933 – 28 September 2012) from Nigeria

This shining example is reputed to be the father of FASU. As Chairman of the West African Universities Games (WAUG) Council, Dr. L. O. Adegbite, a lecturer at the Faculty of Law, University of Lagos, Nigeria, undertook the process of formation of an African University Sports body which was later named FASU.

• Tuesday 1st September 1970 at 9:20pm – The legend chaired the 1st meeting of African Delegates attending the summer Universiade in Torino towards the process of FASU formation.
  • Sunday 11th and Monday 12th April 1971 – Organized the 1st Conference on African University Sports. He was subsequently elected chairperson of the conference which appointed a working committee to develop a detailed proposal on the All African University Sports Organisation up to the election of the 1st Provisional Governing Committee of FASU.

Ce Septembre 2020, à l’occasion de la Journée internationale des sports universitaires, la FASU est honorée de célébrer les grands leaders qui ont fait l’histoire et défendu sport universitaire sur le continent africain.

Dr Abdu-Lateef Oladimeji Adegbite (20 mars 1933 – 28 septembre 2012) du Nigéria

Cet exemple brillant est réputé pour être le père de FASU. En tant que président du Conseil des Jeux universitaires d’Afrique de l’Ouest (WAUG), le Dr L. O. Adegbite, chargé de cours à la Faculté de droit de l’Université de Lagos, au Nigéria, a entrepris le processus de formation d’un organisme de sport universitaire africain qui a ensuite été nommé FASU.

• Mardi 1er septembre 1970 à 21h20– La légende a présidé la 1ère réunion des délégués africains participant à l’Universiade d’été à Turin en vue du processus de formation du FASU.
  • Dimanche 11 et lundi 12 avril 1971– Organisation de la 1ère Conférence sur les sports universitaires africains. Il a ensuite été élu président de la conférence qui a nommé un comité de travail chargé d’élaborer une proposition détaillée sur l’Organisation sportive universitaire africaine jusqu’à l’élection du1er Comité directeur provisoire de la FASU.